Александр Конев (alexander_konev) wrote,
Александр Конев
alexander_konev

Причастность Богу (согласно Сумме Теологии Аквината)

Объясняя самосообщение Бога в терминах причастности, Аквинат использует язык, напоминающий неоплатоническую философию. С другой стороны, используемые им в ST Iª q. 44 a. 1 resp. Образы очень напоминают святоотеческие тексты об обожении. Здесь и образ железа, уподобляющегося огню в пламени кузницы, и утверждение о том, что степени совершенства сотворённых вещей определяются их причастностью тому, кто в максимальной степени обладает совершенством.

… necesse est dicere omne quod quocumque modo est, a Deo esse. Si enim aliquid invenitur in aliquo per participationem, necesse est quod causetur in ipso ab eo cui essentialiter convenit; sicut ferrum fit ignitum ab igne. Ostensum est autem supra, cum de divina simplicitate ageretur, quod Deus est ipsum esse per se subsistens. Et iterum ostensum est quod esse subsistens non potest esse nisi unum, sicut si albedo esset subsistens, non posset esse nisi una, cum albedines multiplicentur secundum recipientia. Relinquitur ergo quod omnia alia a Deo non sint suum esse, sed participant esse. Necesse est igitur omnia quae diversificantur secundum diversam participationem essendi, ut sint perfectius vel minus perfecte, causari ab uno primo ente, quod perfectissime est. Unde et Plato dixit quod necesse est ante omnem multitudinem ponere unitatem. Et Aristoteles dicit, in II Metaphys., quod id quod est maxime ens et maxime verum, est causa omnis entis et omnis veri, sicut id quod maxime calidum est, est causa omnis caliditatis.

Здесь есть и новая тема: само существование вещей являет их причастность самосущему Бытию, Ipsum esse. Именно эта исходная причастность творения Богу через само существование творения является фундаментом для последующих степеней причастности и обновления в благодати. Эта причастность Богу в благодати является не некоей самопроизвольной неоплатонической эманацией божественного бытия, но свободным даром Бога.
Tags: Фома Аквинский, причастность, теозис, теология
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 10 comments